sâmbătă, 9 februarie 2013

Bruce Sterling - Articolele din "Wired" (1993-2003)

În 1999, prin amabilitatea domnului Horia Nicola Ursu, am avut ocazia să parcurg o colecţie de articole publicate de Bruce Sterling în revista Wired. După mai bine de un deceniu, observînd că între timp "Chairman Bruce" mai publicase o mulţime de asemenea articole, le-am căutat în arhiva online a revistei, le-am imprimat şi (cu puţin ajutor din partea unui prieten) le-am legat într-un volum artizanal. În 2012 le-am citit... şi iată ce am aflat:

Articolele din anii 1990 sînt consistente şi diverse. Astfel, "War Is Virtual Hell" tratează despre aplicaţiile militare ale realităţii virtuale, în special în pregătirea personalului combatant. "Triumph of the Plastic People" prezintă schimbările post-comuniste din Cehia. "Art and Corruption" şi "Compost of Empire" sînt reportaje din Sankt Petersburg, respectiv din Moscova, iar "Greetings from Burning Man" prezintă un festival de artă alternativă dintr-o Zonă Temporar Autonomă în Gerlach, Nevada. "The Spirit of Mega" trece în revistă proiecte majore de construcţii din lume, începînd cu Marele Zid Chinezesc şi încheind cu un accelerator de particule elementare din Texas. "One Nation, Invisible", pe de altă parte, tratează despre o ţară nerecunoscută oficial - Ciprul turcesc - şi despre efectele unui război civil de durată.

După anul 2000, articolele lui Bruce Sterling au devenit mai concise, însă au rămas la fel de relevante. "Hardware for Hard Time" discută despre înalta tehnologie în sistemul penal american. "Newer York, New York" e o povestire utopică despre reorganizarea arhitecturii urbane pe baze ecologice, durabile. "Peace Is War", "The New Cold War", "New World Disorder" şi numeroase alte articole tratează despre relaţiile conflictuale globale de după atacurile de la 11 septembrie. Alte articole, punctuale, prezintă tendinţe majore pe termen mediu, precum "OK/ Not OK" sau "The Future Is Then".

O parte din munca de documentare necesară pentru scrierea acestor articole i-a servit ulterior autorului pentru realizarea unor cărţi de nonficţiune ca Tomorrow Now sau Shaping Things. Dar, dincolo de acest aspect, articolele publicate de Bruce Sterling în Wired merită parcurse şi ca nişte excelente mostre de jurnalism şi eseistică, drept pentru care vi le recomand.

(P.S. Ediţia a doua a romanului meu Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această paginăFie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa:http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

Niciun comentariu: