vineri, 29 aprilie 2011

Horia Nicola Ursu (editor), "Galileo 3" (2010)

Pe 16 aprilie 2011 am avut ocazia să achiziţionez la Bookland numărul al treilea al revistei Galileo, subintitulat "Toamna 2010" - cu autograful lui Michael Haulică. Dacă primul număr al revistei l-am parcurs în opt ore, pe cel de-al treilea l-am citit în treisprezece zile. Şi iată ce am aflat:

Editorialul lui Horia Nicola Ursu oscilează între răspunsuri oblice date celor care au criticat revista şi scuze cititorilor pentru întîrzierea cu care a apărut numărul al treilea. (Eu, unul, am fost foarte mulţumit că a apărut noul număr, cu sau fără întîrziere...)

La secţiunea intitulată "Ficţiuni" găsim o povestire hard SF semnată de Peter Watts, "Insula", distinsă cu Premiul Hugo 2010, şi o nuvelă de Michael Haulică, "O hucă în minunatul Inand". "Insula" propune o viziune spectaculoasă asupra temei primului contact cu fiinţe inteligente extraterestre. "O hucă în minunatul Inand", pe de altă parte, pare o extensie a tematicii şi stilului din Aşteptînd-o pe Sara, poate cu un plus de referinţe culturale.

În secţiunea "Viitorul anterior", Mircea Opriţă prezintă modul în care a fost tratată în literatura română tema paleoastronauticii, în vreme ce Graham Sleight analizează trei volume cu proza scurtă a lui James Tiptree jr.

Secţiunea "Dosar" îl are de această dată în vedere pe Robert Silverberg. Un articol de Jon Davis trece în revistă principalele etape ale carierei autorului american. Redactorul-şef Horia Nicola Ursu prezintă apoi un interviu pe care l-a realizat cu Silverberg, iar secţiunea se încheie cu nuvela "Pe mare, spre Bizanţ", premiată cu Nebula în 1986 şi tradusă de Ştefan şi Cristina Ghidoveanu.

În secţiunea "Zeitgeist", Cory Doctorow tratează despre fan-fiction, Robert Silverberg ilustrează importanţa urmăririi cauzelor şi efectelor în ficţiunea speculativă cu un roman de José Saramago, iar Cătălin Badea Gheracostea discută proza fantastică a Ştefanei Czeller.

Pe ansamblu, Galileo pare să fi cîştigat în cantitate (de la 240 de pagini, a ajuns la 256) şi să se fi menţinut în calitate. Cu puţin noroc, poate că la tîrgul de carte din vară vom avea posibilitatea să cumpărăm şi numărul al patrulea, subintitulat "Iarna 2010" - în ciuda faptului că iarna nu e ca vara... 

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)  

Un comentariu:

Monica Tarţa spunea...

Treisprezece zile, 256 de pagini... asta este o revistă! :) (cu accent pe "asta")