miercuri, 16 februarie 2011

Christopher Dell, "Monştri" (2010)

La Crăciunul din 2010 am primit cadou de la vechiul meu prieten Tudor Popa un exemplar dintr-o carte de Christopher Dell - Monştri: un bestiar al bizarului (Editura Art, Bucureşti, 2010). Volumul este superb, cartonat şi pînzat, cu paginile din coală cretată de foarte bună calitate şi cu numeroase reproduceri color de picturi, sculpturi, basoreliefuri, stampe şi fresce înfăţişînd monştri.

Capitolele tratează pe rînd despre zei şi monştri, diavoli şi demoni, dragoni, monştri marini, metamorfoze, precum şi despre eroi mitici din diverse culturi renumiţi pentru că au învins monştri. Pe de o parte, lucrarea se situează la un nivel accesibil, căci capitolele şi subcapitolele sînt scrise într-un limbaj clar, lipsit de preţiozităţi. Pe de altă parte, efortul de documentare dindărătul lucrării pare să fi fost enorm, căci diferitele capitole fac referiri la imaginarul egiptean, mesopotamian, indian, chinez, japonez, scandinav, grecesc, iudaic, creştin, slav, american precolumbian şi pe alocuri la cel polinezian.
Ilustraţiile reproduc picturi de Hyeronimus Bosch, Pieter Bruegel cel Bătrîn, Francisco Goya, dar şi stampe japoneze, gravuri renascentiste, fresce egiptene sau basoreliefuri greceşti. Cumva, volumul pare o invitaţie către alte lucrări dedicate imaginarului, dar şi un îndemn adresat cititorilor să îşi exploreze propria imaginaţie. Vă recomand cu căldură Monştri de Christopher Bell şi îi mulţumesc vechiului meu prieten Tudor Popa (şi pe această cale) pentru o carte minunată, aflată la loc de cinste în biblioteca mea.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

Niciun comentariu: