sâmbătă, 8 martie 2014

Ana Antonescu (redactor-şef), "CPSF 07" (2013)

În septembrie 2013, de la librăria Editurii Nemira situată pe Bulevardul Gheorghe Magheru, am cumpărat numărul 7 din noua serie CPSF. Unul dintre motivele pentru care am achiziţionat revista a fost că ilustraţia copertei, realizată de Tudor Popa, era atractivă şi... ştiinţifico-fantastică.

Numai că, de citit, am citit acest al şaptelea număr din noua serie CPSF abia în martie 2014. Şi iată ce am aflat:

Sumarul începe cu fragmente din romanul lui Kim Stanley Robinson 2312, în traducerea domnului Mihai-Dan Pavelescu. Fiecare fragment, luat în parte, e destul de interesant, amintind pe undeva de viitorul mediu, cu Sistemul Solar colonizat de facţiuni postumane, descris în Schismatrix Plus sau în Vacuum Flowers. Din păcate, puse laolaltă, fragmentele acestea nu alcătuiesc o imagine foarte coerentă. Poate ar fi fost preferabil un singur fragment, ceva mai întins şi de sine stătător.

Urmează un interviu foarte interesant realizat de Ana Nicolau cu Kim Stanley Robinson. L-am parcurs cu plăcere, observînd că întrebările erau bine documentate, iar răspunsurile ample şi relevante. Vi-l recomand şi dumneavoastră cu căldură.

În "Mitul lumii inframercuriene", Jean-Pierre Laigle tratează despre o ipoteză astronomică de la finalul secolului al nouăsprezecelea tratată în cheie ştiinţifico-fantastică în prima jumătate a secolului al douăzecilea. Prezentarea subiectului este interesantă, iar documentarea din spatele eseului este impresionantă, însă tema mi s-a părut cam desuetă.

Oliviu Crâznic, în schimb, face, în "Dincolo de Cristofor Columb", cronica unui roman de Aurel Cărăşel. La cît de elogioasă este această cronică, m-aş fi aşteptat ca textele domnului Cărăşel care încheie CPSF 07 să fie cu adevărat antologice. Din păcate, atît ca stil cît şi ca tematică, "Doctor Faustus şi ananaşii", respectiv "Şapte şoareci albi", păreau să vină din alt deceniu, din alt mileniu...

Pe ansamblu, acest număr din CPSF mi s-a părut mai subţire decît cel precedent - atît la propriu, cît şi la figurat. În 72 de pagini, reuşeşte să fie ceva mai puţin închegat decît numerele tematice horror sau dark fantasy. Cu toate acestea, avînd în vedere că destule dintre materialele conţinute în CPSF 07 s-au dovedit a fi interesante, am decis să-i acord o şansă şi numărului al optulea.

Dar despre acela vom discuta cu alt prilej.

(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această paginăFie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/Lectură plăcută!) 

Niciun comentariu: