marți, 29 octombrie 2013

E. Zeisler şi T. Deshimaru, "Satori - mari maeştri Zen" (1999)

La cumpăna dintre milenii, la un tîrg de carte, mi-am cumpărat un exemplar din prima ediţie română a unei lucrări de Etienne Zeisler şi Taisen Deshimaru intitulată Satori - mari maeştri Zen (Editura Herald, Bucureşti, 1999, traducere Radu Ciocănelea). Cu toate că domeniul buddhismului Zen mă interesează într-o oarecare măsură, volumul a fost aproape uitat pe rîndul din spate al unui raft, mutat, răs-mutat, neglijat ani de-a rîndul. Pînă cînd, în octombrie 2013, i-a venit în cele din urmă rîndul la lectură.

L-am parcurs în două zile. Să vă spun şi dumneavoastră ce am aflat:

Introducerea este semnată de Etienne Zeisler şi tratează despre practica zazen. Tot în introducere se află transcrierea unui interviu radiofonic al domnului Zeisler pe tema buddhismului Zen. Există şi o a doua introducere, scrisă special pentru ediţia română de Maestrul Myoken, conţinînd informaţii despre viaţa lui Etienne Zeisler şi despre activitatea acestuia în domeniul Zen.

Lucrarea propriu-zisă e constituită dintr-o serie de articole despre patriarhii Zen din China, începînd cu misionarul Bodhidharma (470-532), care a adus această versiune a buddhismului din India, şi terminînd cu Tendo Nyojo (1163-1228). Unul dintre discipolii acestuia, Dogen Kigen (1200-1253), a adus buddhismul Zen din China în Japonia, iar a doua parte a lucrării tratează despre un şir de maeştri Zen din Ţara Soarelui-Răsare. Cel mai recent dintre aceştia, Taisen Deshimaru (1914-1982), a adus buddhismul Zen în Europa, unde, în a doua jumătate a secolului al XX-lea, acest curent cultural a cunoscut o popularitate semnificativă.

Cartea mai cuprinde, în anexe, un glosar de termeni sanskriţi, chinezi şi japonezi, precum şi tabele care arată transmiterea buddhismului Zen în India, de la Buddha Shakyamuni la Bodhidharma, în China şi în Japonia. 

Am remarcat că aproape fiecare articol din volumul Satori este însoţit fie de koan-uri, fie de extrase din lucrări ale maeştrilor, fie de poeme. De asemenea, cartea este ilustrată judicios cu portrete ale patriarhilor Zen şi cu inscripţii. (Puteţi comanda un exemplar aici.)

Cum Editura Herald pregăteşte lansarea unei noi ediţii a volumului Satori - mari maeştri Zen într-o prezentare foarte elegantă, telespectatorii vor avea în curînd ocazia să cîştige un exemplar cadou. Detalii despre cum puteţi participa la concurs veţi afla urmărind ediţiile viitoare ale emisiunii "Ce citim astăzi?" în fiecare vineri, de la 11.30, pe postul TVH. Vă doresc succes şi vizionare plăcută.

(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această pagină. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

Niciun comentariu: