vineri, 30 noiembrie 2007

Cory Doctorow – "Down and Out In the Magic Kingdom" (2003)

La începutul anului 2006, prin amabilitatea lui Horia Nicola Ursu, am aflat despre existenţa unui autor cyberpunk canadian de aceeaşi vîrstă cu mine – Cory Doctorow. Un autor suficient de informat în legătură cu schimbările culturale majore ale timpului nostru ca să ofere gratuit pe Internet ediţii electronice integrale ale cărţilor sale. (Nu ca să saboteze vînzarea ediţiilor tipărite, să fim bine înţeleşi. Ca să o stimuleze.)

Aşa se face că, după ce am cumpărat o imprimantă cu jet, mi-am făcut curaj, am vizitat pagina www.craphound.com/down şi am descărcat primul roman al lui Cory Doctorow. L-am imprimat, l-am pus între coperte frumoase (prietenii ştiu de ce) şi l-am citit într-o zi.

Iată ce am aflat:

În viitorul apropiat, mulţumită clonării, nanotehnologiei şi telecomunicaţiilor ubicue, oamenii pot trăi practic pentru totdeauna, transferîndu-şi înregistrări ale minţii în clone ale corpului. În aceste condiţii, cîştigă teren un stil de viaţă bazat pe prestigiu (mai degrabă decît pe bani) ai cărui oponenţi pur şi simplu ajung să se stingă de bătrîneţe.

Aşa se face că tînărul Jules, un protagonist-narator abia trecut de primul centenar şi de cel de-al patrulea doctorat, ajunge să lucreze în Disney World (care a devenit un fel de zonă autonomă administrată de o ad-hocraţie) şi să contribuie cu idei şi eforturi constructive la restaurarea Conacului Bîntuit.

Numai că Jules este asasinat.

Clona sa investighează crima şi caută să combată influenţa unui grup condus de Debra, susţinătoarea unei tehnologii care descarcă date direct în mintea vizitatorilor. Metodele lui Jules sînt însă suficient de neortodoxe (sau ilegale) ca Debra să îl poată prezenta publicului ca pe un sabotor care ar trebui alungat de la Disney World.

Din fericire, misterul asasinării lui Jules este rezolvat, iar reputaţia Debrei este ruinată.

Cu ce se aleg cititorii după parcurgerea acestui prim roman?

Mai întîi, cu senzaţia de uşurare că nu au fost obligaţi să plătească înainte de a-l citi. După parcurgerea cărţii, este mai uşor să decidă fiecare dacă doreşte să cumpere acest roman (sau nu).

Apoi, cu impresia că intriga nu a fost suficient de bine dezvoltată. Personajele principale, precum Jules, iubita sa, Lil, sau prietenul lui, Dan, ca şi cele secundare, precum Jeanine sau Debra, ar fi putut foarte bine să participe la o intrigă mai complexă, cu mai multe incidente, pe de două ori mai multe pagini.

Nu în ultimul rînd, cu convingerea că lumea imaginată de autor nu a fost îndeajuns de bine explorată şi că nu pare suficient de consistentă şi de convingătoare din punct de vedere senzorial.

Ca să nu fiu înţeles greşit, trebuie să adaug că mi-aş dori ca mai mulţi autori români de SF apăruţi pe piaţa literară în ultimele două decenii să fie capabili să scrie cărţi la acelaşi nivel calitativ cu Down and Out In the Magic Kingdom. Dar Cory Doctorow mai avea destule de învăţat despre meşteşugul scrisului cînd a publicat acest roman. Din fericire pentru cititori, chiar a învăţat, după cum a demonstrat în următoarele sale cărţi.

Însă despre asta am să vă relatez cu altă ocazie.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina neoficială de web la adresa: http://www.geocities.com/themaddancinggod/Indexr.htm . Lectură plăcută!)
Posted by Picasa

Niciun comentariu: